mindset en eigenaarschap in de groepen 1&2

 

Mindsetlessen met Fixie en Growie in groep 1-2.

De afgelopen weken zijn er in beide kleutergroepen lessen gegeven rondom mindset. De kinderen denken daarbij na over hoe leer ik (met welke instelling) en wat kan ik zelf bepalen (eigenaarschap) aan de hand van de Fixie en Growie.

En wie zijn die Fixie en Growie dan?

Fixie is het personage dat staat voor een vaste mindset. Hij wil liever geen nieuwe dingen leren en als hij het al probeert geeft hij snel op. Hij denkt snel dat hij het niet kan en luistert daarom niet goed naar tips en hulp van anderen. Hij gaat graag naar Makkieland want daar kun je alles al en maak je dus geen fouten. Iets wat Fixie heel vervelend zou vinden.

Growie is het personage voor de groeiende mindset. Growie wil graag nieuwe dingen leren en ja soms is dat moeilijk! Toch zet hij door en hij maakt regelmatig fouten. Dat mag ook en dat kan ook niet anders want je bent het aan het leren en je brein moet die nieuwe dingen ook nog leren. Hij zegt dus regelmatig ik kan het NOG niet,  maar ik ga het leren!                                                                           Growie luistert goed naar tips en vraagt een maatje om hulp als het niet lukt. Ook denkt hij na over HOE je het kunt gaan leren. Wil je bijv. een puzzel leren van 50 stukjes is het misschien slim om eerst een puzzel van 12 stukjes te leren en dan van 16 en dan 20. Je leert dan als een trap, elke keer een traptrede hoger. Fixie gaat graag naar Lefland omdat hij van uitdagingen houdt.

Tijdens de lessen hebben de kleuters beide personages leren kennen. Ook werd het prentenboek: “Superstokjes”   (Bernard Ashley) aangeboden. Bij het voorlezen van dit boek werd steeds de vraag gesteld en hoe denkt Ling Soeng nu? Zoals Fixie of zoals Growie? Hoe zou jij je voelen, wat zou jij doen?

De volgende les ging over en jij?  Wil jij graag naar Makkieland zoals Fixie of wil je naar Lefland zoals Growie? De kinderen kregen de opdracht om met eetstokjes voorwerpen van het ene bord naar het andere te verplaatsen. Ze maken zelf de afweging hoe ze dat willen doen. Laat ik de stokjes eerst nog vastzitten omdat dit gemakkelijker is? Begin ik met het gemakkelijkste voorwerp (leren als een trap) en dan daarna moeilijker, of vraag ik een maatje om mee te denken? Bij wie lukt het en kan ik hulp  gaan vragen? Voor wie is het “Makkieland”? Jammer nu leert je brein niets, zullen we er eens extra moeilijke dingen voor jou bijleggen zodat ook jouw brein groeit?

De kinderen waren erg enthousiast en ervaarden dit: Ik kan het NOG niet maar ik ga het leren!! Er werd volop geoefend en als het mislukte was dat helemaal niet erg, je bent het ook nog aan het leren!! Alle kinderen konden toch enkele dingen verplaatsen, waardoor ze zichtbaar trots op zichzelf waren. Later mochten de eetstokjes mee naar huis.

Deze manier van benaderen voor als iets NOG niet lukt kan natuurlijk ook thuis doorgetrokken worden. De gehele school werkt via deze mindset-gedachten en de personages Fixie en Growie.

 

Terug naar overzicht
Groep 1-2 b

Bingo met Sinterklaas

Toen de kinderen vrijdagochtend binnenkwamen stond er een ...

Meerdere groepen

Doosjes sparen

Kunt u ons helpen doosjes te sparen zodat de kleuters ...

Meerdere groepen

Potloodgreep oefenen

Veel ouders vragen ons hoe ze een juiste potloodgreep ...

Groep 1-2 b

Het brein

Vandaag kwam de juf met een wel heel moeilijk woord ...

Meerdere groepen

Nieuw thema: Ridders

Vandaag hebben we ons nieuwe thema geopend! N.a.v. de ...

Meerdere groepen

De letter k van kikker!

Deze week hebben we de k van kikker geleerd.

Meerdere groepen

De letter t van taart!

Wij leren elke week een nieuwe letter in de klas. De eerste ...

Meerdere groepen

Wij zijn weer op school!

Wij zijn weer lekker op school en hebben het reuze naar ...